Logotyp

Dåliga vägar har blivit yrkestrafikens vardag i Sverige

Varför satsa på vägarna
Dela artikeln?

”Du hade inte fått en industriarbetare eller kontorsanställd att arbeta under de här omständigheterna, skyddsombuden hade stoppat det.” Så sammanfattar Kaj Johansson vid åkeriet Kaj Inrikes i Älmhult läget på Sveriges vägar. För honom, och andra yrkestrafikanter, har dålig vägstandard blivit vardag.

Kaj Johansson har arbetat inom åkerinäringen i många år. Till vardags är han ansvarig för bland annat fordon och miljö vid Kaj Inrikes. Han har på nära håll bevittnat hur vägstandarden stadigt sjunkit för att nå dagens bottennotering:

  • – Till och med när man byggde den nya E4:an vid Värnamo och Jönköping var den dålig från start. Den är ojämn och spårig trots att det är en relativt ny väg.

Kaj Inrikes utgår från Älmhult, där de bland annat kör för storbolag som Ikea, både till varuhusen från fabriker och även till distribution mot kunder. För företagets räkning väcker det oro att det flaggas för ytterligare minskade medel för vägunderhåll och en ännu sämre vägstandard i framtiden.

  • – Ser man bara i vårt närområde är vägarna redan i dag jättedåliga, men det finns dåliga vägar i hela landet. Det kostar så lite extra att utföra jobbet ordentligt, istället ska man göra besparingar överallt. Man borde utgå från att göra vägarna med högsta bärighetsklass, men det gör man inte. När man renoverar en bro breddar man den inte så att två lastbilar kan mötas och man ökar inte bärigheten så att tunga lastbilar kan köra över lagligt.

Ett stort problem längs med Sveriges många vägar är att det också saknas parkeringsfickor och uppställningsplatser för lastbilar:

  • – Vi arbetar i dag med just-in-time-leveranser och då måste du ta dina inplanerade stopp, annars stämmer inte helheten. Men det finns få parkeringsfickor och många är för korta, vilket gör att det är svårt att ställa upp lastbilen. Det är ett stort problem för oss ute på vägarna.

Problemen med vägnätet stannar inte heller bara vid yrkestrafikanternas vardag, den påverkar även privatbilister:

  • – I somras var jag uppe med familjen i Härjedalen, där har du grusvägar som du får köra 90 på. Det finns smala vägar som bara skiljs av en mittlinje och där får du köra i 100. Här nere i landet hade det stått 80 på motsvarande väg. Det saknas en enhetlig hastighetssättning från myndigheterna.

Miljö och ekonomi hand i hand

Att vägarna är dåliga innebär inte bara en fara för liv och hälsa för alla trafikanter som dagligen använder dem. Det drabbar också företagen direkt:

  • – De dåliga vägarna innebär en högre kostnad för oss eftersom vi får ökat slitage i fordonen, vi får högre kostnad för bränsle och personalen får en sämre arbetsmiljö. Ska jag köpa en lastbil av en icke-svensk tillverkare står det i specen att den är anpassad för östeuropeiska och dåliga vägar. Vi har helt enkelt en så låg vägstandard i Sverige.

Dåliga vägar höjer också bränsleförbrukningen:

  • – På de sträckor som är bra sparar vi lätt tio procent bränsle eller mer. Tyvärr är det kanske bara tio procent av vägarna som är av så bra standard – men rent miljömässigt hade det varit en jättegrej om alla fordon minskat utsläppen med de här siffrorna. Vill man göra en verklig miljöförbättring, då borde man förbättra vägstandarden.

Dåliga vintervägar

Kaj Johansson berättar att han har haft tur, men att andra som han känner har klarat sig mindre bra ute på vägarna.

  • – Vi har haft flera fordon som har gått av vägen på grund av dåligt skött väg, exempelvis bilar som blåst av vägen på grund av en illa skött vinterväghållning.

Just vinterväglaget är ett stort problem som Kaj Johansson sett växa:

  • – Det är svårt att beskriva, det är inte ens skrattretande hur illa vinterväghållningen fungerar. Yrkesförare av alla slag sitter alltså och arbetar i det här. Du hade inte fått en industriarbetare eller kontorsanställd att arbeta under de här omständigheterna, skyddsombuden hade stoppat det. Den nivån är det på.

Han efterlyser nu en handlingsplan för att komma till rätta med problemet med de allt sämre svenska vägarna, både sett till underhåll och investeringar:

  • – Det krävs en stark politiker som jobbar för sin sak eller sitt departement och som ser helheten i infrastrukturfrågan. Det spelar ingen roll om det kommer från höger- eller vänsterblock, men allt för länge har man prioriterat annat till skada för miljö, hälsa och Sveriges ekonomi.

25 september, 2020